0 selskaper

Post, Levering og Frakt

...

    Post, Levering og Frakt

    Moderne post er organisert av nasjonale og privatiserte tjenester, som er gjensidig knyttet til internasjonale regler, organisasjoner og internasjonale avtaler. Papirbrev og pakker kan sendes relativt enkelt og billig til nesten alle land i verden. Internett har gjort prosessen med å sende brevlignende meldinger nesten øyeblikkelig, og i mange tilfeller og situasjoner bruker korrespondenter e-post der de ville ha brukt brev tidligere. Volumet av papirpost sendt gjennom US Postal Service har falt med mer enn 15 % siden den nådde toppen på 213 milliarder i året i 2006.

    Organisasjon

    Noen land har organisert sine posttjenester som aksjeselskaper uten lovlig monopol. Det verdensomspennende postsystemet, som utgjør de individuelle nasjonale postsystemene til verdens autonome stater, koordineres av World Postal Union, som blant annet fastsetter internasjonale portotakster, definerer standarder for frimerker og driver systemet med internasjonale svarkuponger.

    I de fleste land er det satt opp et system med koder (referert til som postnummer i USA, postnummer i Storbritannia og Australia, luftkoder i Irland og postnummer i de fleste andre land) for å lette automatiseringen av operasjoner. Dette inkluderer også plassering av tilleggsmerker på adressedelen av brev- eller postobjektet, kalt "strekkoding". Strekkoding av post for levering uttrykkes vanligvis enten ved en serie vertikale streker, vanligvis kalt POSTNET-koding, eller en blokk med prikker som en todimensjonal strekkode. "Blokk med prikker"-metoden tillater koding av bevis for betaling av porto, eksakt leveringsvei og andre funksjoner.

    En automatisert

    Den generelle posttjenesten ble forbedret på 1900-tallet med bruk av fly for raskere levering. Verdens første ruteflyposttjeneste fant sted i Storbritannia mellom London-forstedene Hendon og Windsor, Berkshire, 9. september 1911. Noen luftpostmetoder viste seg imidlertid å være ineffektive, inkludert United States Postal Services sitt missilposteksperiment.

    Kvitteringstjenester ble gjort tilgjengelig for å gi avsender en bekreftelse på effektiv levering. Selv om de fleste dokumenter i dag sendes digitalt, er post og post fortsatt en viktig del av hvordan samfunnet fungerer. Når du sender et brev eller en pakke, vil du være sikker på at den kommer frem i tide, og hvis noe går galt, får du riktig kundeservice for å løse problemet. Hva skjer hvis pakken som kommer er ødelagt eller ikke kommer i det hele tatt?


    Post, Levering og Frakt

    Før midten av det nittende århundre, varierte betalingsmodellene i regioner der postsystemer fantes. Det meste av posten ble sendt ubetalt og krevde at mottakeren måtte betale portoen. I noen regioner ble en delbetaling utført av avsenderen. I dag, over hele verden, er den vanligste metoden for å forhåndsbetale porto ved å kjøpe et selvklebende stempel som skal påføres konvolutten før forsendelse; en mye mindre vanlig metode er å bruke en porto-forhåndsbetalt konvolutt. Porto er en metode for å lage forhåndsbetalte portokonvolutter ved hjelp av en spesiell maskin. De brukes av selskaper med store postprogrammer, som banker og direktereklameselskaper.

    Glede av en full postkasse

    Noen av oss er glad i å motta post. Kanskje er vi ikke alltid like glade, spesielt når man finner regninger eller uønsket reklame i postkassen sin. Men i mange tilfeller kan man få en stor glede ved å endelig motta en pakke eller brev man har ventet på og gledet seg til lenge.

    Det kan være alt fra et brev fra en god venn eller familiemedlem til en pakke fra nettbutikken som inneholder noe man ønsket seg lenge. Dagens posttjenester er som oftest raske og effektive og spesielt online handel er gjort mye lettere enn noensinne før.

    Ulike tjenester

    Det er flere enn bare et selskap som leverer oss post og pakker disse dagene. Antallet på ulike  leveringstjenester vokser stadig og ofte har man mulighet til å velge fraktmetode eller leveringsmåtesom passer oss best. Forskjellene inkluderer typisk leveringstid, pris og metode. Noen selskaper er raske og kan levere pakkene i løpet av noen få arbeidsdager eller på en dag, men som regel vil det koste mye mer for ekspresslevering. Noen selskaper tilbyr gode priser på både levering og frakt, noe som er viktig spesielt dersom man velger å sende tunge pakker langt vekk. Noen fokuserer på ulike leveringsmåter, for eksempel kan du velge om du vil ha pakken levert rett til døra, og noen som du kan hente selv på spesifikke steder. Noen av oss har ikke mulighet til å hente pakker selv, spesielt om hentestedet er langt unna og / eller pakken er veldig stor og tung. Og noen av oss har ingen mulighet til å være hjemme for det bestemte leveringstiden og få pakken på døra kan være upraktisk. Derfor er det veldig godt å ha en mulighet til å velge og tilpasse leveringsmåten til egne behov.

    Når pakkene forsvinner

    Det er dessverre mulig at post blir borte. Det har nok skjedd oss alle minst en gang i løpet av livet at en pakke kommer aldri fram eller brevet vi har sendt til bestemor vil aldri nå henne. Ofte vil leveringsselskapene tilby en form for forsikring, som vil være nyttig dersom noe går galt. Avhengig av regler og vilkår, kan du for eksempel få erstatning for tapte gjenstander. 

    Uansett hva dine behov er og hva du velger, kan det være lurt å undersøke ulike alternativer for frakt. Du kan for eksempel starte med å lese anmeldelser, meninger og erfaringer av tidligere kunder for selskapet du vurderer å velge.