1 selskaper

Utdanning

...

    Utdanning

    Lærere og flere velger studier som de kan gjøre på avstand, hjemme. For det meste trenger du bare en vanlig internettforbindelse og en dataskjerm. I dag finnes det ikke bare selvstendige kurs innen ulike fagfelt, men også komplett yrkesopplæring som kan gjennomføres på nett. Både bachelor-og masterprogram er mulig å gjennomføre hjemme.

    Hva er utdanning for? Som det skjer, er folk veldig forskjellige i denne saken. Dette er det som er kjent som et «i hovedsak kontroversielt konsept». Som "demokrati" og "rettferdighet", betyr "utdanning" forskjellige ting for forskjellige mennesker. Ulike faktorer kan bidra til en persons forståelse av formålet med utdanning, inkludert bakgrunn og omstendigheter. Det avledes også av hvordan de ser på relaterte emner som etnisitet, kjønn og sosial klasse. Dette betyr likevel ikke at vi ikke har en omforent definisjon av utdanning, at vi ikke kan diskutere det eller gjøre noe med det.

    Vi må bare være tydelige på vilkårene. Det er noen få begreper som ofte forveksles eller brukes om hverandre - "læring", "utdanning", "trening" og "skole" - men det er viktige forskjeller mellom dem. Læring er prosessen med å tilegne seg nye ferdigheter og forståelse. Utdanning er et organisert læringssystem. Trening er en form for utdanning som er fokusert på å lære spesifikke ferdigheter. En skole er et fellesskap av elever: en gruppe som kommer sammen for å lære med og av hverandre. Det er avgjørende at vi skiller mellom disse uttrykkene: barn elsker å lære, de gjør det naturlig; mange har vanskeligheter med utdanning og noen har store problemer med skolen.

    Det er mange antakelser om obligatorisk opplæring. Den ene er at unge mennesker trenger å vite, forstå og være i stand til å gjøre visse ting som de mest sannsynlig ikke ville hvis de ble overlatt til seg selv. Hva disse tingene er og hvordan man best kan sikre at elevene lærer dem er kompliserte og ofte kontroversielle spørsmål. En annen antakelse er at obligatorisk opplæring er en forberedelse til det som kommer etterpå, som å få en god jobb eller gå videre til høyere utdanning.

    Så hva betyr det å være utdannet nå? Vel, jeg tror at utdanning bør utvide vår bevissthet, evner, følsomhet og kulturelle forståelse. Det bør utvide vårt verdensbilde. Siden vi alle lever i to verdener - verden i deg som eksisterer bare fordi du gjør det, og verden rundt deg - er kjerneformålet med utdanning å gjøre det mulig for studenter å forstå begge verdener. I dagens klima er det også en ny og presserende utfordring: å tilby utdanningsformer som engasjerer unge mennesker med de globale økonomiske spørsmålene om miljøvelvære.


    Utdanning

    Utdanning skal gjøre det mulig for unge mennesker å engasjere seg i verden i dem, så vel som verden rundt dem. I vestlige kulturer er det et fast skille mellom de to verdenene, mellom tenkning og følelse, objektivitet og subjektivitet. Dette skillet er feil. Det er en dyp sammenheng mellom vår opplevelse av verden rundt oss og hvordan vi har det. Som vi utforsket i de forrige kapitlene, har alle individer unike styrker og svakheter, livssyn og personligheter. Elevene kommer ikke i vanlige fysiske former, og heller ikke deres evner og personligheter. De har alle sine egne evner og disposisjoner og ulike måter å forstå ting på. Utdanning er derfor dypt personlig. Det handler om å dyrke tankene og hjertene til levende mennesker. Å engasjere dem som individer er kjernen i å øke ytelsen.

    Verdenserklæringen om menneskerettigheter understreker at «Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter» og at «Utdanning må rettes mot full utvikling av den menneskelige personlighet og for å styrke respekten for menneskerettigheter og grunnleggende friheter». Mange av de dypeste problemene i dagens utdanningssystem skyldes tap av synet av dette grunnleggende prinsippet.

    KULTUR

    Skoler skal sette elevene i stand til å forstå sin egen kultur og respektere andres mangfold. Det er forskjellige definisjoner av kultur, men i denne sammenhengen er de mest hensiktsmessige "verdier og atferd som karakteriserer ulike sosiale grupper." For å si det mer rett ut er det «måten vi gjør ting på her». Utdanning er en av måtene samfunn overfører sine verdier på fra en generasjon til den neste. For noen er utdanning en måte å bevare en kultur fra ytre påvirkninger. For andre er det en måte å fremme kulturell toleranse på. Etter hvert som verden blir mer overfylt og sammenkoblet, blir den mer kompleks kulturelt. Å leve respektfullt med mangfold er ikke bare et etisk valg, det er et praktisk krav.

    Det bør være tre kulturelle prioriteringer for skolene: å hjelpe elevene å forstå sin egen kultur, å forstå andre kulturer og å fremme en følelse av kulturell toleranse og sameksistens. Livet til alle samfunn kan berikes enormt ved å feire deres egne kulturer og andre kulturers praksis og tradisjoner.

    ØKONOMI

    Utdanning må gjøre studentene i stand til å bli økonomisk ansvarlige og selvstendige. Dette er en av grunnene til at regjeringer er så interessert i utdanning. De vet at en dyktig arbeidsstyrke er avgjørende for å skape økonomisk velstand. Ledere av den industrielle revolusjonen visste at utdanning var avgjørende for å skape den typen arbeidsstyrke de også trengte. Men arbeidsverdenen har endret seg så dypt siden den gang og fortsetter å gjøre det i et stadig raskere tempo. Vi vet at mange av jobbene fra tidligere tiår vil forsvinne og raskt erstattes av moderne motparter. Det er nesten umulig å forutsi retningen til avanserte teknologier og hvor de vil lede oss.

    Hvordan kan skolene forberede elevene til å navigere i dette stadig skiftende økonomiske landskapet? De må koble elevene med sine unike talenter og interesser, løse opp skillet mellom akademisk og yrkesrettet utdanning og fremme praktiske partnerskap mellom skoler og arbeidslivet, slik at unge mennesker kan oppleve arbeidsmiljøer som en del av utdanningen deres, ikke bare når det er på tide. for at de skal komme ut på arbeidsmarkedet.

    SOSIAL

    Utdanning må sette unge mennesker i stand til å bli aktive og medfølende samfunnsborgere. Vi lever i tettvevde sosiale systemer. Fordelene vi får av dem avhenger av at vi jobber sammen for å opprettholde dem. Bemyndigelsen av individer må balanseres ved å praktisere verdiene og ansvaret til det kollektive livet, og spesielt demokratiet. Våre friheter i demokratiske samfunn er ikke automatiske. De kommer fra århundrer med kamp mot tyranni og autokrati og de som oppfordrer til sekterisme, hat og frykt. Disse kampene er langt fra over. Som John Dewey bemerket: "Demokrati må fødes på nytt hver generasjon, og utdanning er dens jordmor."

    For at et demokratisk samfunn skal fungere, er det avhengig av at flertallet av befolkningen er aktive i den demokratiske prosessen. I mange demokratier er dette i økende grad ikke tilfelle. Skoler bør engasjere elevene til å bli aktive og proaktive demokratiske deltakere. Et akademisk samfunnskunnskap vil skrape i overflaten, men for å dyrke en dypt forankret respekt for demokratiet er det essensielt å gi ungdommene ekte demokratiske opplevelser, lenge før de blir myndige til å stemme.

    Men hva er bedre fjernundervisning eller en klassisk utdanning som foregår i gruppe med andre studenter ved et universitet? Hva er fordelene og ulempene?håndterer utdanningsinstitusjoner studentene hvis det oppstår spørsmål eller problemer? Lærer du virkelig noe fra bare én skjerm? Og hvor sterk er din posisjon i arbeidsmarkedet med utdannelse fra selvstudium? Hva gjør du hvis du har en klage eller støter på andre typer problemer hvis det ikke er noe fysisk sted å besøke? På hvilken måte vil de hjelpe deg? Les anmeldelser fra studenter som har vært der før deg. La deres erfaringer, meninger og klager hjelpe deg å ta det beste valget, og hjelpe andre ved å legge igjen din egen anmeldelse.