1 selskaper

Blomsterbutikker

...

    Blomsterbutikker

    Ønsker du å kjøpe en vakker blomsterbukett til noen som står deg nær eller å dekorere hjemmet ditt med, besøk en blomsterbutikk. En blomsterbutikk er en som spesialiserer seg på å lage og selge vakre buketter til arrangementer, høytider eller for å dekorere og bringe liv til hjemmet. Blomsterbutikkene kan også fortelle deg hva de ulike blomstene betyr slik at du kan gi en meningsfull bukett til noen du bryr deg om. Tidligere eksisterte blomsterbutikker kun som fysiske butikker, men takket være internetts muligheter er det i dag stadig flere blomsterbutikker selger blomster og buketter på nett.

    Forbrukermarkedet refererer til markedet der folk kjøper produkter/tjenester for konsum og ikke er beregnet for videresalg. Dette markedet domineres av produktene som forbrukerne bruker i hverdagen. Hver gang en forbruker kjøper en vare til eget bruk, deltar han/hun i et forbrukermarked. Forbrukermarkedet gjelder både produkter og tjenester. Forbrukeren har høy beslutningsmakt, da produktet eller tjenesten som kjøpes er til eget bruk. Tradisjonelt antas forbrukermarkedet å være offline, men med fremveksten av e-handel kan forbrukermarkedene til og med være online.

    Forbrukermarkeder er svært viktige i markedsføringsøkosystemet siden det er stedet hvor en kunde kjøper maksimalt. Markedsføring i forbrukermarkeder avhenger mye av typen forbrukere. Typen forbrukere er segmentert i henhold til deres egenskaper. Karakteristikkene kan være demografiske, psykografiske, atferdsmessige eller geografiske. Demografiske kjennetegn tar hensyn til forskjeller og likheter i alder, kjønn, yrke, inntekt og utdanning. Bedrifter identifiserer disse egenskapene gjennom markedsundersøkelser. Psykografiske egenskaper veier tyngre enn verdier, meninger, interesser og holdninger. En grønnsaks- og fruktbutikk ovenfor kan være et enkelt forbrukermarked.

    Bedrifter forstår disse egenskapene til forbrukere ved å gjennomføre fokusgruppediskusjoner og bruke denne informasjonen til å forbedre markedsføringskampanjene sine. Forbrukeratferdsegenskaper inkluderer merkelojalitet, forbrukerstatus, og denne informasjonen kan samles inn gjennom markedsundersøkelser. Geografiske kjennetegn inkluderer region, markedsstørrelse og markedstetthet. f.eks; et selskap som selger regnfrakker vil være mer aktive i tropiske områder og mindre aktive i tørre områder.

    Eksempel på forbrukermarked

    Hvis du kjøper dagligvarer fra en butikk i ditt område, deltar du i et forbrukermarked. I dette markedet er kjøperen sluttforbrukeren som kjøper produktene til eget forbruk og ikke for videresalg i motsetning til et engrosmarked hvor man kan kjøpe for videresalg.


    Blomsterbutikker

    Forbrukermarkedet refererer til kjøpere som kjøper varer og tjenester for forbruk fremfor videresalg. Imidlertid er ikke alle forbrukere like i sin smak, preferanser og kjøpsvaner på grunn av ulike egenskaper som kan skille enkelte forbrukere fra andre. Disse spesielle forbrukerkarakteristikkene inkluderer ulike demografiske, psykografiske, atferdsmessige og geografiske trekk. Markedsførere definerer vanligvis disse forbrukerkarakteristikkene gjennom markedssegmentering, prosessen med å skille og identifisere nøkkelkundegrupper.

    Demografiske kjennetegn ved forbrukermarkeder

    Kjennetegn på forbrukermarkeder basert på demografi inkluderer forskjeller i kjønn, alder, etnisk bakgrunn, inntekt, yrke, utdanning, husholdningsstørrelse, religion, generasjon, nasjonalitet og til og med sosial klasse. De fleste av disse demografiske kategoriene er videre definert av et visst område. For eksempel kan bedrifter identifisere alderen til sine forbrukere i aldersgruppene 18 til 24, 25 til 34, 35 til 54, 55 til 65 og 65+.

    Bedrifter identifiserer ofte disse demografiske egenskapene gjennom markedsundersøkelser, som brukes til å bestemme hvilke demografiske grupper som utgjør størstedelen av kundebasen deres. Bedrifter kan deretter målrette annonseringen mot disse demografiske gruppene. For eksempel kan en ny mobiltelefon målrettes mot 18- til 24-åringer med inntekter mellom $25.000 og $50.000.

    Psykografiske kjennetegn ved forbrukermarkeder Kjennetegnene til forbrukermarkedet

    kan også være av psykologisk karakter. Psykografiske kjennetegn ved forbrukere inkluderer interesser, aktiviteter, meninger, verdier og holdninger. Det er tydelig at mange blader er rettet mot en forbrukers interesse. For eksempel er prenatale magasiner rettet mot vordende mødre som er interessert i å lære mer om omsorg for en baby.

    I tillegg kan forbrukeraktiviteter inkludere deltakelse i kampsport eller flettearbeid. Meninger og holdninger kan være både spesifikke eller generelle. En bedrift kan bedre forstå forbrukernes meninger og holdninger etter å ha gjennomført en fokusgruppe og kan bruke denne informasjonen til å skreddersy reklame- eller markedsføringskampanjer. Forbrukerverdier kan relatere seg til hvordan en gruppe individer føler om visse sosiale spørsmål som kan være av interesse for ideelle organisasjoner eller veldedige organisasjoner.

    Atferdsegenskaper ved forbrukermarkeder

    Atferdsegenskaper kan også oppnås gjennom markedsundersøkelser. Atferdskarakteristikker på forbrukermarkeder inkluderer produktbruksrater, merkelojalitet, brukerstatus eller hvor lenge de har vært kunde, og til og med fordeler som forbrukere søker. Bedrifter ønsker å vite hvor ofte forbrukerne deres besøker restaurantene, butikkene eller bruker produktene deres. Selskapets markedsavdelinger prøver vanligvis å skille mellom tunge, mellomstore og lette brukere, som de så kan målrette mot med annonsering. Markedsførere liker å vite hvilke kunder som er merkelojale, da disse forbrukerne vanligvis bare kjøper firmamerket.

    Når du kjøper i en blomsterbutikk på nett bestiller du blomster som leveres til ønsket adresse. Du kan sende blomster til noen du bryr deg om, eller bare til deg selv. Vi har laget en oversikt over alle bedriftene og blomsterbutikkene som tilbyr blomster til hjemlevering. Les erfaringer, meninger og anmeldelser for å vite hvem du skal gå til for å få de beste blomstene og de vakreste bukettene. Hvilke blomsterbutikker bør du besøke og hvilke bør du unngå? Hjelp andre ved å legge igjen din egen anmeldelse!