Historien om Black Friday og dens popularitet over hele verden
Black Friday er her snart igjen, og da vet vi at veldig mange har spørsmål om akkurat det. Hvor kan man finne de beste tilbudene, hva man bør se etter og mye annet. Det er noe vi skal hjelpe deg med her, og mange gode ting kan du for øvrig finne hos ReviewsBird.
En lang historie
Den første registrerte bruken av begrepet "Black Friday" ble ikke brukt på shopping etter Thanksgiving-ferien, men på finanskrisen: nærmere bestemt krakket i det amerikanske gullmarkedet 24. september 1869. To notorisk hensynsløse Wall Street-finansiører, Jay Gould og Jim Fisk jobbet sammen for å kjøpe opp så mye de kunne av nasjonens gull, i håp om å drive prisen skyhøyt og selge den med forbløffende fortjeneste. Den fredagen i september oppløste konspirasjonen endelig, og sendte aksjemarkedet i fritt fall og satte alle fra Wall Street-baroner til bønder konkurs.
Den mest gjentatte historien bak den Thanksgiving shoppingrelaterte Black Friday-tradisjonen knytter den til forhandlere. Som historien sier, etter et helt år med tap («i minus») ville butikker visstnok tjene en fortjeneste («gikk inn i det svarte») dagen etter Thanksgiving, fordi feriekjøpere blåste så mye penger på rabatterte priser. handelsvarer. Selv om det er sant at detaljhandelsselskaper pleide å registrere tap i rødt og overskudd i svart når de gjorde regnskapet, er denne versjonen av Black Fridays opprinnelse den offisielt sanksjonerte – men unøyaktige – historien bak tradisjonen.
De siste årene har en annen myte dukket opp som gir en spesielt stygg vri på tradisjonen, og hevdet at på 1800-tallet kunne eiere av sørlige plantasjer kjøpe slaver med rabatt dagen etter Thanksgiving. Selv om denne versjonen av Black Fridays røtter forståelig nok har fått noen til å oppfordre til boikott av detaljhandelsferien, har den ikke noe grunnlag i virkeligheten.
En blandet historie
Den virkelige historien bak Black Friday er imidlertid ikke så solrik som forhandlere kanskje vil tro. Tilbake på 1950-tallet brukte politiet i byen Philadelphia begrepet for å beskrive kaoset som oppsto dagen etter Thanksgiving, da horder av shoppere og turister fra forstaden flommet inn i byen i forkant av den store fotballkampen mellom hæren og marinen. lørdag hvert år. Ikke bare ville Philly-politiet ikke være i stand til å ta fridagen, men de ville måtte jobbe ekstra lange skift for å håndtere de ekstra folkemengdene og trafikken. Butikktyver ville også dra nytte av støyen i butikkene for å klare seg med varer, noe som forsterket hodepinen for loven.
I 1961 hadde "Black Friday" slått an i Philadelphia, i den grad at byens kjøpmenn og boostere uten hell forsøkte å endre den til "Big Friday" for å fjerne de negative konnotasjonene. Black Friday kupp var et populært begrep. Begrepet spredte seg imidlertid ikke til resten av landet før mye senere, og så sent som i 1985 var det ikke i vanlig bruk over hele landet. En gang på slutten av 1980-tallet fant imidlertid forhandlere en måte å gjenoppfinne Black Friday og gjøre det til noe som reflekterte positivt, snarere enn negativt, på dem og kundene deres. Resultatet var "rødt til svart"-konseptet for høytiden nevnt tidligere, og ideen om at dagen etter Thanksgiving markerte anledningen da USAs butikker endelig ga overskudd.
Black Friday-historien hang fast, og ganske snart ble begrepets mørkere røtter i Philadelphia stort sett glemt. Siden den gang har endagssalgsbonanzaen forvandlet seg til en fire-dagers begivenhet, og skapt andre "butikkferier" som Small Business lørdag/søndag og Cyber Monday. Butikker begynte å åpne tidligere og tidligere den fredagen, og nå kan de mest dedikerte shoppere dra ut rett etter Thanksgiving-måltidet.
Hvorfor ble Black Friday så populært?
Da forhandlere begynte å innse at de kunne trekke store folkemengder ved å redusere priser, ble Black Friday dagen for å handle, enda bedre enn julesalget i siste liten. Noen forhandlere legger ut varene sine for salg om morgenen Thanksgiving, eller sender spesialtilbud på nett til forbrukere dager eller uker før selve begivenheten. De mest handlede varene er elektronikk og populære leker, og Black Friday LEGO er spesielt populært, da disse kan være de mest drastisk rabatterte. Det store salget innebærer imidlertid at prisene kuttes på alt fra møbler til klær.
Black Friday er en lang "dag". Tradisjonelt ville mange forhandlere åpne ettermiddagen Thanksgiving for horder av mennesker som ventet spent utenfor vinduene. Imidlertid fortsetter en trend etter pandemien å holde stengt på Thanksgiving og åpne tidlig på fredag å vokse.
For de som ikke ønsker å stille opp utenfor butikkene, starter Black Friday-salg på nett på samme tid, eller til og med litt tidligere enn salget i butikk. På nett og i butikker kan shoppere forvente å finne mange dørbusters – priser så lave at forhandleren kanskje ikke tjener penger – for å lokke kunder. De fleste store forhandlere legger ut sine Black Friday-annonseskanninger, kuponger og tilbud på nettet på forhånd for å gi forbrukerne tid til å finne ut hvilke salg som venter og planlegge kjøpene sine. Andre selskaper tar en annen tilnærming, og venter til siste mulige øyeblikk med å publisere Black Friday-annonsene sine, i håp om å skape interesse og få kundene ivrig til å sjekke tilbake for en kunngjøring.
2020 endrer alt
Preferansen for nettfrakt ble forsterket i 2020, og det ble den dominerende handlemåten den sesongen. Koronaviruset satte nesten en stopper for shopping i butikk på Thanksgiving Day (da de fleste forhandlere valgte å holde stengt for første gang på et tiår). Mens noen tilbød Black Friday-salg i butikk, var disse langt mer dempet sammenlignet med det frenetiske løpet gjennom gangene i årene tidligere. Noen forhandlere tilbød samtidige tilbud i butikk og nett i en hel måned. Andre, som Elkjøp og H&M, tilbød flere Black Friday-arrangementer gjennom hele november, og eliminerte behovet for å stille opp på den store dagen.
2021 nye vendinger
Med pandemien fortsatt pågående i 2021, men ikke på samme stadium som den var i 2020, hadde både forhandlere, shoppere og eksperter vanskelig for å forutsi nøyaktig hvordan årets største shoppingdag ville gå. Mens de fleste forhandlere holdt stengt på Thanksgiving Day som de gjorde i 2020, var det noen unike utfall av 2021 Cyber Week, som et resultat av forsyningskjedeproblemer og inflasjon. Ikke bare var handlekurven høyere: opp 13,9 % fra 2020 (som et resultat av større kjøp og høyere priser), rabattene var svakere: for eksempel var elektronikk -12 % mot -27 % i 2020, og det var flere utsolgt meldinger enn noen gang før +258 % sammenlignet med november 2019.
Black Friday-statistikk
Sjekk ut disse tallene for å se hvor stor en salgsdag Black Friday 2021 var.
Black Friday shopping og utgifter
- Utfordringer i forsyningskjeden i 2021 førte til at kunder fylte handlekurvene sine tidligere enn vanlig. Shoppere begynte å søke tilbud i oktober, og mange var ferdige med shoppingen før desember rullet rundt. I 2021, fra 1. november til 29. november, brukte forbrukerne 109,8 milliarder dollar på nettet, opp 11,9 % sammenlignet med 2020.
- Mens forbrukerne brukte mindre på Cyber Monday i 2021 enn de gjorde i 2020, har denne dagen fortsatt kronen som årets største shoppingdag. Shoppere brukte 10,7 milliarder dollar på Cyber Monday 2021, 1,4 % ned fra 10,8 milliarder dollar i 2020.
- Black Friday 2021 (Thanksgiving pluss Black Friday) samlet inn 14,04 milliarder dollar i nettsalg. Det er 8,9 milliarder dollar brukt på Black Friday og 5,14 milliarder dollar brukt på Thanksgiving. Det er bare en nedgang på 0,63 % fra 2020.
- Black Friday 2020 (Thanksgiving pluss Black Friday) samlet inn 14,13 milliarder dollar i nettsalg. Det er 9,03 milliarder dollar brukt på Black Friday og 5,1 milliarder dollar brukt på Thanksgiving. Det er en økning på 19 % i forhold til 2019.
- Black Friday 2019 (Thanksgiving pluss Black Friday) samlet inn 11,9 milliarder dollar i nettsalg. Det er 7,5 milliarder dollar brukt på Black Friday og 4,4 milliarder dollar brukt på Thanksgiving. Det er en økning på 20,2 % i forhold til 2018.
- Black Friday 2018 (Thanksgiving Day pluss Black Friday) samlet inn 9,9 milliarder dollar i nettsalg. Det er 6,2 milliarder dollar brukt på Black Friday og 3,7 milliarder dollar brukt på Thanksgiving. Det er en økning på 19,7 % i forhold til 2017.
Black Friday på nett kontra i butikker
- I 2021 ble Buy Online Pick up In Store brukt av 18 % av alle nettbestillinger på Cyber Monday (med forhandlere som tilbyr tjenesten) ned fra 20 % i 2020.
- I 2020 handlet 100 millioner forbrukere på nettet (opp 8 % fra 2019). I mellomtiden var det en enorm nedgang i personlig Black Friday-shopping – 58,7 millioner kom til butikkene på Black Friday (ned 37 % fra 2019). På Thanksgiving Day var nedgangen i personlig shopping enda mer uttalt på grunn av at store forhandlere ble stengt – fottrafikken falt med 55 % på året (2020 vs. 2019).
- I 2019 så Buy Online Pick Up In Store en økning på 43 % fra år til år under Thanksgiving Weekend.
- I 2018 hadde Buy Online Pick Up In Store en økning på 50 % fra år til år under Thanksgiving-helgen.
Hva er det folk pleier å kjøpe på Black Friday?
Det som er med denne shoppingdagen er at selv om den i utgangspunktet var veldig lokalisert, så har den utvidet seg kraft. I dag har man nettbutikker av alle slag som har Black Friday tilbud av et eller annet slag. Sannsynligvis er det fordi de rett og slett ikke har råd til å ikke gjøre det, og da får du også ting som Black Week.
Det innebærer at man fordeler tilbudene man har over en hel uke. Det gjør det også lettere for nettbutikker å kategorisere det de har tilbud på. Så da kan det være at de en dag tilbyr Black Friday hotell, mens neste dag er det fokus på Black Friday beauty. Det gjør det enklere for kunder å treffe på sine kjøp i forhold til det de er ute etter. Så er det klart, at hele konseptet har blitt utvidet såpass mye at det føles kynisk for mange. Men når tilbudene fra nettbutikker faktisk er reelle, så er det ikke rart at mange uansett velger å kjøpe også.
Får du tilbud fra en av dine mest foretrukne nettbutikker om billige Black Friday klær, så kommer du til å slå til. Det er menneskelig og ganske fornuftig i tillegg, om man skal se på det sånn. For man ser i aviser som VG og Dagbladet som advarer om at man ikke bør bli lurt, at man skal passe på. Og det er klart at man skal, men folk er også såpass kyndige i dag at de kan forskjellen på lureri og et reelt tilbud. Det kommer vi for eksempel til å se ved Black Friday 2022.
Når er Black Week 2022?
Spørsmålet mange stiller seg er jo når er Black Friday? Det er det folk er ute etter, og siden den er rett før julen, så er det en utmerket mulighet til å kjøpe noen gaver også. Black Friday 2021 var den 29. november, mens i år så begynner Black Week den 21. november og varer frem til den 25. november. Vi vet at mange butikker også lar det gå til søndagen etter, men det er mer individuelt angående hvilke butikker som gjør akkurat det.
Det viktigste er at du kan få veldig mange gode tilbud, og tar du for eksempel en titt på lenkene vi har lagt til vil du finne ut hva vi prater om. Og det beste med akkurat dem er at du får innspill fra ekte kunder, som har handlet på Black Friday, enten det er klær, hotell eler lignende. Og da vet du også at det er nøytralt og til å stole på.
Black Friday er tross alt rett rundt hjørnet, så hvorfor ikke se på hva du behøver, og se an mulighetene dine? Lykke til, ha et kaldt hode, og så kan du nok få drømmegaven til deg selv, akkurat så billig som du har villet det!
Anne Sigrid er e-handelsspesialist og forbrukervarekonsulent spesialisert i handelsrett og forbrukeratferd. Hun har erfaring innen leverandørkjederådgivning og produktutvikling, og har jobbet i e-handelsbransjen... Les videre